Logopédia

Ellátottak köre:

- Óvodai tagozat;
- Értelmében akadályozott tanulók általános iskolájának tanulói: ÉATÁI
- Tanulásban akadályozott tanulók általános iskolájának tanuló: TATÁI


A logopédia célja:


A logopédiai tevékenység a sajátos nevelési igényû, ezen belül a tanulásban és értelmében akadályozott gyermekek oktatásának – nevelésének folyamatában, annak szerves részeként készít fel a tudatos és célszerû verbális önkifejezésre.
Célunk nem csupán a beszédhibák megelõzése, korrekciója, hanem egy olyan átfogó, a teljes beszédfolyamatot érintõ fejlesztõ program megvalósítása, amely elõkészíti, illetve kiegészíti a tanulóra szabott sérülésspecifikus eljárásokat.

A logopédia feladatai:


• Az utóbbi idõben mindinkább kiemelt feladata a logopédiának a preventív tevékenység. Pl. A sajátos nevelési igényû gyermekeknél gyakoribb a halláscsökkenés, ezért az idõben való felismerésnél, kezelésnél a kommunikációs zavarok megelõzhetõek vagy tüneteik enyhíthetõbbek.
Ennek érdekében együttmuködünk különbözo szakemberekkel (védono, gyermekorvos, fül – orr gégész szakorvos, audiológus, neurológus, pszichológus, foniáter, mozgás terapeuta) és intézményekkel (Nevelési Tanácsadó és Beszédjavító Intézet, Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértoi és Rehabilitációs Bizottság, J-N-SZ megyei Gyermek- és Ifjúsági Pszichiátriai Gondozó).
• Tanácsadás: Nagymértékben összefügg a prevenciós tevékenységgel. Az élettani beszédhibáknál (élettani pöszeség, non-fehency beszéd) nincs szükség a gyermek terápiába való bevonására, ilyen esetekben elegendo a szülo/nevelo felvilágosítása, tájékoztatása.
• Eloszurés, szurés: Az óvodai csoportban és az osztályokban minden év elején megtörténik a gyermekek beszédállapotának felmérése, valamint a további adatok, információk begyujtése.
• Vizsgálat: Tájékozódó standarizált vizsgálatokat végzünk a beszédállapot, ezen belül a beszéd- és nyelvi fejlettség, a különféle képességkultúrák (figyelem, emlékezet, gondolkodás, lateralitás, téri tájékozódás stb.) feltárására.
• Szükség szerint kiegészíto vizsgálatokat kell kérni (orvosi, pszichológiai, pedagógiai).
• A vizsgálat eredmények összegzése és értékelése után kerül sor a differenciál-diagnózis és státusdiagnózis felállítására.
Ezek képzik az alapját a késobbi terápia irányának meghatározásakor.
• Terápia: két formája ismeretes:
- Egyéni: Súlyos centrális eredetu beszédzavaroknál (pl. centrális pösze, diszfázia).
- Csoportos: Enyhébb beszédhibák esetén: (pl. parciális diszlália, diszlexia reedukáció, megkésett beszédfejlodés). Lehetoség szerint törekedni a homogén csoportok kialakítására. Egy csoportba legfeljebb 3-4 gyermek kerülhet.
A foglalkozások jellege egyéniesített csoportfoglalkozás.

A terápiában való felvételkor elonybe kell részesíteni az általános pöszéket, a diszfáziásokat, a beszédgyengéket, az agnóziásokat, a súlyosabb dadogókat, és a közvetlen beiskolázás elott állókat.
A terápiás órák idotartama: 15-45 percig terjed. Pl. óvodások egyéni terápiájánál a 45 perc 3*15 percre bontható.
Az iskolások csoportos terápiája 45 perc.
Súlyos, centrális eredetu beszédzavarok esetében intenzív terápia javasolt (heti 4 alkalom). Minden más esetben a heti két foglalkozás szükséges.
A terápia eredményességét döntoen befolyásolja az otthoni gyakorlás. (Naponta 10-15 perc!).
A terápia irányát, eredményességét folyamatosan ellenorizni kell a megfelelo folyamatdia gnosztikai méroeszközök segítségével.
A terápia befejezésekor a jelen státusz rögzítése elengedhetetlen.
• A késobbiekben nyomköveto, kontrollvizsgálatokra is sor kerülhet (pl. súlyos dadogóknál, diszfáziásoknál).

A logopédiai terápia kiegészülhet más pedagógiai rehabilitációs tevékenységgel:
(pl. Angmentatív kommunikáció, Blees-nyelv) és más egészségügyi rehabilitációs programokkal:
(gyógytorna, gyógyúszás –HRG, Ayres-terápia, relaxációs tréningek, gyógylovaglás, gyermekneurológiai kezelésekkel).

 

A logopédiai vizsgálat során használható felmérõ tesztek:

A logopédiai terápiához szükséges eszközök:

Logopédiai tükör, játéktárgyak, tárgyképek, képes lottók, memóriakártyák, bábok, képességeket fejleszto eszközök, játékok, különbözo hangszerek, CD-s fülhallgató magnó, számítógép, számítógépes programok.